Millî Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, Bakanlığın e-sınav merkezlerinin kapasitesinin artırılması hazırlıklarını ve bu merkezlerde yürütülecek dört beceride Türkçe yeterliliklerinin ölçülmesine yönelik yeni planlamalarını açıkladı.
Bakanlık olarak 2019'da yeni bir uygulama başlatarak ilk kez okuma, yazma, konuşma ve dinleme olmak üzere dört beceride Türkçe sınav pilot çalışması başlattıklarını hatırlatan Selçuk, bu amaçla; Adıyaman, Ankara, Antalya, Aydın, Bursa, Denizli, Erzurum, Gaziantep, İstanbul, Kütahya, Konya, Muğla, Samsun, Trabzon, Şanlıurfa olmak üzere 15 pilot ilde e-sınav merkezinde dil laboratuvarları kurularak ilk pilot uygulamayı 7. sınıf öğrencileri için Mart-Nisan aylarında gerçekleştirdiklerini anlattı.
Selçuk, pilot uygulamanın sonuçlarını geçen yıl Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisinin 11. raporu olarak "Dört Beceride Türkçe Dil Sınavı: Pilot Çalışma Sonuçları" adıyla kamuoyu ile paylaştıklarını dile getirdi.
İlkokul 4, ortaokul 7 ve lise 11. sınıf öğrencilerine yönelik dört beceride Türkçe ölçme pilot çalışmalarının 7. sınıf seviyesini 2019'da başarıyla tamamladıklarını hatırlatan Selçuk, projenin 4 ve 11. sınıflara yönelik aşamasını yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını nedeniyle ertelediklerini belirterek, "Bu çalışmaları 2021'de 81 ilde uygulayacağız. 2020'de bu amaçla 52 e-sınav salonunu Türkçe dört beceride sınav yapacak şekilde kurduk. Bu yılın sonuna kadar e-sınav salon sayısının artırılması kapsamında 81 ilde yaklaşık 400 e-sınav merkezinde Türkçe dört beceride sınav yapılabilecek duruma geleceğiz. Böylece bu uygulamaya 81 ilde yaygınlaştırma imkanımız olacak." bilgisini paylaştı.
Yetişkinler için dört beceri Türkçe ölçme
Bakan Selçuk, dört beceride Türkçe ölçme sınavlarına ilişkin yeni bir çalışma yapacaklarını bildirdi.
"Çalışma kapsamında planlanan yeni bir uygulama olarak 16 yaş ve üzeri bireylerin ana dili olarak Türkçe dört temel dil beceri seviyelerini ölçebilmek amacıyla test geliştirme çalışmalarına da başladık." diyen Selçuk, alanında uzman akademisyenler ve Bakanlık uzmanlarının katılımıyla 10-12 Şubat 2020'de Ankara'da kapsamlı bir çalıştay gerçekleştirdiklerini aktardı.
Ziya Selçuk, bu kapsamdaki çalışmaların test uygulamalarını bu yıl tamamlamayı ve 2022'de yaygın bir şekilde uygulanabilir hâle getirmeyi hedeflediklerini belirtti.
Yabancılara yönelik Türkçe dil yeterliliklerine yönelik çalışma başlatıldı
"Yabancıların Türkçe yeterliklerinin değerlendirilmesi için de çalışma da başlattık." bilgisini paylaşan Selçuk, şöyle devam etti: "Bu kapsamdaki çalışmayı öncelikle Fransa'dan ülkemizdeki okullarda çalışmak üzere görevlendirilecek öğretmenlerin Türkçe okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin değerlendirilmesi amacıyla başlattık. Bu çalışma kapsamında geliştirilecek sınavın herhangi bir ülkeden Türkiye'ye görevlendirilecek tüm yabancı öğretmenlere uygulanabilecek nitelikte olmasını hedefliyoruz. Böylece ülkemizde görev yapacak yabancı uyruklu çalışanların Türkçe yeterliklerinin hangi düzeyde olduğunu belirlemeye yönelik bir sınav hizmeti sunabileceğiz. Bu kapsamda yapılacak sınav A1'den C1'e kadar olan tüm dil seviyelerini kapsayacaktır. Bu çalışma da 2021 yılında tamamlanacaktır. "
Bakan Selçuk, MEB olarak nihai hedeflerinin bir taraftan kendi öğrencilerinin dört beceride Türkçe yeterliliklerini ölçüp iyileştirilmesi ile ilgili gerekli destekleri sağlarken diğer taraftan ALTE (The Association of Language Testers in Europe) gibi uluslararası farklı kuruluşlar tarafından da tanınan yabancılara yönelik dört beceride Türkçe yeterlilikleri ölçme sınavı yapabilmek olduğunu söyledi.
ALTE'nin organize ettiği etkinliklerle üye kurumların değerlendirme standartlarına uyum sağlamalarını teşvik ettiğini, denetiminden geçen kurumların dil sınavlarını onayladığını anlatan Selçuk, şunları kaydetti: "MEB, başta Dört Beceride Türkçe Sınavı olmak üzere dil becerilerine odaklanan değerlendirmeleriyle birlikte 2019'da ALTE'ye kurumsal üyelik başvurusu yapmış ve 9 Ekim 2019 itibarıyla ALTE kurumsal üyelerinin arasında yerini almıştır. MEB'in 2021 yılındaki hedefi, Dört Beceride Türkçe Sınavının yapısını ALTE'nin standartlarıyla tamamen uyumlu hâle getirerek ALTE onayı almak (Q-Mark) ve ALTE'nin tam üyeleri arasında yer almaktır. Bu süreçlerde büyük emek veren Bakan Yardımcım Mahmut Özer'e, Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü Sadri Şensoy ve Araştırma-Geliştirme ve Projeler Daire Başkanlığı çalışanlarına çok teşekkür ediyorum. Ayrıca, Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürü Burcu Eyisoy Dalkıran, Bilgi İşlem Dairesi Başkanı Özgür Türk, Bakan Müşavirleri Emine Eroğlu ve Hayri Eren Suna ile Bakanlık çalışanlarımıza ve dış paydaşlarımıza teşekkür ediyorum."